? ??????????????Loving Maddness? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??212 Grabs Today. 2861 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????Heart Attack? ????? ?? ???Rating: 3.7 (3 Ratings)??204 Grabs Today. 2477 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, December 24, 2009

Peperangan Uhud memberi kita seribu makna



Dalam sedikit masa yang diizinkan utk menulis ini,ingin ana kongsikan beberapa ilmu penting bagi seorg yang menjadikan dirinya abnak ul-harakah..hasil sedikit ilmu yang ana dapat,dapatlah kita berkongsi bersama..


Peperangan Uhud merupakan peperangan yang berlaku selepas peperangan Badar. yang mana seperti yang kita tahu pada peperangn Badar umat Islam telah menang besar. pada peperangn Badar ini, panglima2 hebat dan pembesar2 kafir Quraish ramai yang telah gugur mati..
maka,api dendam kafir Quraish bertambah-tambah menyala untk menghancurkan Islam..
sehingga org kafir memasang strategi yang cukup mantap utk mengalahkan org Islam utk menuntut bela terhadap keluarga dan shbt2 mereka yang telah terbunuh..

yang dikatakan sesiapa saja yang cuba menghancurkan agama Allah nescaya mereka xboleh kerana Allah pasti akan menolong hamba2 yang byk bekorban utk agamaNya..
lalu Allah memberi gambaran tentg rancgn mereka kepada kekasihNya,Muhammad..


Lalu nabi Muhammad memerintahkan org Islam bersiap sedia utk menghadapi peperangn Uhud ini..Nabi merancng strategi yang cukup halus bagi memastikan kemengn Islam..
namun dijauh sudut hati,Baginda cukup risau..
yang mana keadaan masyarakat ketika itu mula gilakan harta hasil ghanimah yg dapat drpd perang Badar dhulu..selain itu,beberapa hari sebelum peperang itu,baginda telah diberi gambaran oleh Allah melalui mimpi..
baginda bermimpi ada beberapa ekor sapi telah mati dan trdapat mata pedang yang sumbing.
Bacaan mimpi baginda ialah sapi tersebut ialah terdapat para shbt yang akan syahid dan mata pedang sumbing itu ialah Islam akan Kalah..walaupun begitu,baginda berdoa kpd Allah supaya kemngn itu milik Islam..


pendek cetenya,terdapat komplot besar yang didokong oleh Abdullah bin Ubai utk menghalang rancgn Nabi..beliau dapat mempengaruhi sebilangn org Islam agar tidak pergi berperang.hasilnya,bilangn org Islam pergi berprang semakin sedikit...namun baginda cuba memberi tasji' kpd org Islam bhw janji Allah pasti berlaku..kemengn pasti akan muncul walaupun dgn bilangn yg sedikit..


perng tersebut berlaku beberapa ketika..apbila,tntera Islam sudah hampir ngn kemengn,tentera kafir mula mengundur diri.apbla melihat keadaan ini,tntera Islam berlumba2 pergi utk mendptkan harta ghanimah yang ditingglkan oleh tntera kafir...yang turut bersama ialah tntera yang berada di atas bukit(yang mana tentera ini Rasulullah telah mengarahkan mreka agr xturun dari bukit walau macmana keadaan pun)..


hasil keadaan tntera Islam yang lupa akan arahan Rasulullah ini,tntera Islam menghadapi serangn yang teruk dari tntera kafir yang mana terdapat ramai shbt2 yang gagah telah gugur syahid.diantaranya ialah Saidina Hamzah,hatinya dirobek2 dan badannya disiat2 oleh Hindun..
dan baginda jg mengalami kecederan yang teruk akibat hura2 tntera kafir menyatakan Baginda telah mati dibunuh yg mngkibtkan Tntera Islam mula lmh smngt..namun ada shbt yang dapat mgawal keadaan...dan alhamdulillah akhirnya Islam menang.
walaupun begitu,baginda cukup sedih akn kmatian shbt2 bginda..


apa yang boleh ana kongsikan di sini ialah pengajaran hasil daripada peperangn ini terhadap individu yang mngimpikan syahid dalam konteks kita sebgai mahasiswa kini ialah:


1.wala' dan patuh terhadap arahan ketua. ketua yang dipilih oleh Allah ialah ketua yang Allah kurniakan kelebihn memndg kehadapan. walaupun kadang2 mungkin berlaku kesilapan..namun,kptusan yang diputuskan adalah lebih baik hasil daripada tarbiah dan pnglamn yg Allah beri kepadanya..


2.jgn kita hanyut dalan kesengn dunia yang ada dan jgn mudah berasa selesa berada di dalam kemengn..namun,perlu kepada tadhiyah yang lbih agar kemngn yang telah dikecapi akan menghasilkan natijah yg berguna kpd ummah.


3.perlu berhati2 dalam melakukan perancgn kerana mungkin terdapat musuh di dalam selimut.


wallahualam....

0 comments: