? ??????????????Loving Maddness? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??212 Grabs Today. 2861 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????Heart Attack? ????? ?? ???Rating: 3.7 (3 Ratings)??204 Grabs Today. 2477 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, July 11, 2009

Dhururi Al-Tamayyus..






Sekadar renungan dan penghayatan bagi sesiapa yg melalui dan akan melaluinya..

pandangan ini sekadar membuka mata dan minda sahabat2 sekos dengan saya..dan mungkin akan menjadi panduan kepada pembaca budiman yg lain..

saya amat tersentuh apa yg diperkatakan oleh penyelaras kos kami Prof.Madya Datin Dr.Noor Naemah Abdul Rahman..yang menyebut" Apa saja kajian sains yang kita lakukan,mestilah dikaitkan dengan nilai2 Aqidah."

inilah yang cuba diterapkan kepada pelajar2 sains gunaan dengan pengajian islam UM..yang mana kos ini diwujudkan adalah untuk melahirkan produk2 islamik saintis yang berkualiti. tapi amat malang rasanya andai pelajar kos ini cuba mengenepikan nilai2 agama itu di dalam sains dan hanya melakukan kajian dan amat menyedihkan lg andai pengkhususan yg diambil semasa master hanya pure sains tanpa memperdulikan subjek2 agama..

tanpa kita sedari sebenarnya.. Isu berkenaan MENGULAMA'KAN PROFESIONAL..adalah isu yg berkait rapat dengan matlamat kos ini..kita sebenarnya ke arah mencapai apa yang diperkatakan di atas.

"Dhururi Al-Tamayyus" jg kalimah yg sering disebut-sebut oleh penyelaras kami.. Kepentingan kepelikkan(keistimewaan) yang wujud dalam diri setiap individu yg menjadi warga kos ini adalah satu lambang atau kayu ukur yang dapat membezakan antara Islamik Saintis dengan Sainstis.

apa sebenarnya kepelikan atau keistimwaan itu????
sudah tentu akhlak islamiah diterapkan dalam pelajar2 kos ini. malah ia menjadi batu loncatan untuk pelajar yang tiada basic agama mahupun org kafir terpikat dengankeindahan islam itu sendiri..

apa yang penting kajian2 sains yg kita lakukan sebenarnya membantu untuk menambahkan keimanan kita apabila kajian2 ini menemukan kebenaran AL-QURAN itu sendiri...

oleh itu,saya berharap..sahabat2 dan adik2 yg bakal lahir dari kos ini..jadilah individu muslim yg bangga dan menaikkan nama Islam...
waallahua'lam..

0 comments: